اگر اهل ماجراجویی هستید، یک جفت کفش ورزشی خوب برای شما در زندگی ضروری است. بهترین بخش کار این است که میتوانید آن را با هر نوع لباسی که میخواهید با آن ست کنید، بپوشید. کفشهای کتانی را میتوان تقریباً با هر چیزی پوشید، آنها بسیار متنوع هستند و راحتی که ارائه میدهند بی نظیر است.
وقتی در مورد کفشهای کتانی، کفشهای ورزشی، پوشاک یا لباسهای ورزشی صحبت میکنیم، دو نام تجاری برجسته تقریباً در کنار هم هستند. آنها نامهایی نیستند جز نایکی و آدیداس. این دو شرکت چندملیتی مشهور از دو قاره مختلف - ایالات متحده آمریکا و اروپا، همیشه در دسته کفشهای کتانی و لباسهای ورزشی محبوب بودهاند. قطعا هر کسی حداقل یکبار نام این دو برند را شنیده است. علاوه بر این، نایکی و آدیداس با رشد در یک جایگاه، همیشه رقبای آشکار در فضای خود بودهاند. هر دوی آنها روی لباسهای ورزشی تمرکز میکنند و کفشها همان چیزی است که در آن تخصص دارند.
هر خانوادهای در مقطعی بر سر اینکه کدام شرکت کفش و پوشاک بهترین است و کدام یک بر دیگری تسلط دارد، بحث و جدل داشته است. با این حال، در طول سالها، هر دو برند ورزشی ایالات متحده و آلمان معروفیت خود را در سراسر جهان حفظ کردهاند. بله، نایکی از نظر مالی بسیار بیشتر از آدیداس شناخته شده است، اما عملکرد آدیداس در سالهای اخیر بهتر بوده است. مقاله زیر با بیان اینکه که چه چیزی بین این دو شرکت تا به حال متفاوت بوده است و چه چیزی برای آینده آنها در نظر گرفته شده است، به شما در انتخاب کمک میکند.
نایکی یا آدیداس! کدام بهتر است؟
تفاوت تکنولوژیکی بین نایکی و آدیداس
نایکی
نایکی از مواد سبکتری بهمنظور سبک وزن کردن کفش خود استفاده میکند و از پلی استر، لاستیک و پنبه در ساخت استفاده میکند. نایکی از فناوری ZoomX استفاده میکند تا مصرف کنندگان بتوانند سرعت خوبی را در حین دویدن تجربه کنند. کفشهای نایکی سوراخهایی در سر پنجهشان دارند که باعث تنفس آنها میشود و برای پاها نیز یک نیاز بهداشتی است. کفشهای نایکی طرحهای شگفتانگیزی ارائه میدهند. نایکی تجارت بیشتری نسبت به آدیداس دارد.
آدیداس
آدیداس همیشه به برتری کیفیت بر کمیت اعتقاد دارد و به رضایت مشتری اهمیت بیشتری میدهد. آدیداس با بسیاری از ورزشکاران در مورد ترجیح و راحتی آنها صحبت میکند تا آن را در طراحی خود پیاده کند. این دلیلی شد که آنها فناوری Boost را به عنوان یک نوآوری ارائه کنند که یک فناوری بالشتک ابتکاری است و شامل یک TPU (پلی اورتان ترموپلاستیک) است که تحت فشار فشرده میشود.
وزن کفشهای آدیداس Ultra Boost کمی بیشتر از کفشهای نایکی است. این کفش از یک زیره یکدست تشکیل شده است و باعث میشود در هنگام پوشیدن آن احساس کنید که یک ماده از نوع کوسن وجود دارد. بیشتر روی راحتی تمرکز میکند و در هر قدم انرژی بیشتری به پا میدهد. همچنین برای راحتی مدلهای کفش خود، بالشتک مخصوص پنجه پا را فراهم میکند. این بالشتک فوراً به شکل اولیه خود باز میگردد و در پیشگیری از شوک به ورزشکار کمک میکند تا در دویدن پایدارتر حرکت کند. برخی از کفشهای معروف ساخته شده توسط آدیداس عبارتند از کلکسیون Y-3، Ultra boost و غیره.
تولید و تامین کنندگان نایکی و آدیداس
نایکی
اگرچه نایکی یک شرکت آمریکایی است ولی درست مانند رقیبش، کفشهای این برند در کشور خودشان تولید نمیشوند. این شرکت دارای بیش از 523 کارخانه است که در بیش از 40 کشور پخش شده و بیشتر کفشها در چین و ویتنام ساخته شده است. تولیدکنندگان چینی 23 درصد از کل تولید نایکی را تامین میکنند در حالی که ویتنام 16 درصد از کل تولید نایکی را تامین میکند که بیشتر تولید پوشاک و کفش است.
آدیداس
تمام کفشهای برند آدیداس به طور ویژه در چین، هند، آتلانتا، اندونزی، تایلند، ویتنام، ترکیه و آلمان ساخته میشوند. آدیداس بیش از 500 کارخانه در بیش از 55 کشور جهان دارد. اکثر کفشها در کشورهای واقع در آسیا مانند ویتنام، اندونزی و چین ساخته میشوند. ویتنام 44 درصد از کل کفشهای آدیداس را تولید میکند و پس از آن اندونزی با 25 درصد و چین با 19 درصد قرار دارند.
برنامه های آینده نایکی و آدیداس
طبق اظهارات مدیر مالی نایکی، این برند اکنون به دنبال افزایش درآمد خود برای عبور از مرز 50 میلیارد دلار است. مانند سالهای گذشته، نایکی روی بخشهای دیجیتال و DTC خود تمرکز میکند. این شرکت در حال حاضر امیدوار است 50 درصد از عملیات خود را تا سال 2025 به صورت دیجیتالی انجام دهد. در سوی دیگر، عدم تغییر در محیط زیست یکی از دغدغههای اصلی است که آدیداس در حال حاضر به دنبال آن است. این برند در حال حاضر به دنبال دستیابی به عدم تغییر در محیط زیست در فعالیتهای خود تا سال 2025 و عدم تغییر در محیط زیست در مقیاس جهانی تا سال 2050 است.
نایکی در مقابل آدیداس: یک نبرد واقعی
به طور خاص، این نبرد بیانتها بین بهترین مارکهای کفش کتانی جهان در جریان است. این نبرد در سال 1976 شروع شد، زمانی که نایکی جان براون و شرکا را به عنوان آژانس تبلیغاتی خود استخدام کرد. نایکی در بازاریابی بصورت تهاجمی ظاهر شد و 60 درصد از بازار کفشهای ورزشی را در اختیار گرفت. هنگامی که در سال 1988 نایکی کمپین "Just do it" یا همان کمپین "فقط انجامش بده" را آغاز کرد، به یکی از بهترین شعارهای تبلیغاتی قرن بیستم تبدیل شد.
در چند وقت اخیر، به طور خاص در سال 2014، آدیداس با Ye که قبلاً با نام کانیه وست شناخته میشد، شریک شد، که ادعا می کرد کفش های Yeezy Boost او بسیار بهتر از کفشهای ورزشی جردن هستند. این موضوع رقابت را تشدید کرد زیرا مردم به سمت Yeezy متمایل شدند.
نبرد اسپانسر بین این دو برند موضوع دیگری است. با حمایت مالی نایکی از برخی از بزرگترین نامهای رشتههای ورزشی مانند سرنا ویلیامز، راجر فدرر، تایگر وودز، کوبی برایانت و لبرون جیمز، سر و صدایی به پا کرد.
از سوی دیگر، آدیداس نیز با حمایت از برخی از بزرگترین نامهای صنعت موسیقی و ورزش نشان داد که دست کمی از هیچکس ندارد. دیوید بکهام، نواک جوکوویچ، لیونل مسی، بیانسه و یه. گزارشها ادعا کردند که نایکی بیشتر از آدیداس به حامیان مالی خود پرداخت میکند.
مبارزه بین این دو غول کفش کتانی حتی در کووید زمانی که نایکی شروع به ساخت ماسکهای صورت کرد در حالی که آدیداس سپرهای صورت را ایجاد کرد، نیز متوقف نشد.
نایکی یا آدیداس! کدام بهتر است؟
نایکی و آدیداس دو وزنه سنگین در زمینه کفش و لوازم ورزشی هستند. صرف نظر از اینکه به کجا تعلق داریم، اکثر ما در مورد لوازم جانبی ورزشی از جمله کفش و موارد دیگر جذب این برندها میشویم.
نایکی مطمئناً نسبت به رقیب اصلی خود آدیداس برتری دارد. اولی 50 درصد از سهم بازار را در زمینه پوشاک ورزشی در اختیار دارد. تبلیغات و تأییدیههای افراد مشهور از جمله مایکل جردن به نایکی کمک میکند از نظر سهم بازار، درآمد و سود از همتای آلمانی خود، آدیداس، عبور کند. آدیداس، اگرچه سهم بسیار کمتری از نایکی در بازار دارد، اما به دلیل کیفیت و طول عمر خود، در بین کاربران جهان بسیار مورد احترام است. برند آلمانی آدیداس که در سال 1949 تأسیس شد، یکی از قدیمیترین بازیگران فعال در صنعت پوشاک ورزشی است. با این حال، انشعاب بین برادران، رودولف و آدولف داسلر، در کارخانه کفش برادران داسلر منجر به ساخت دو برند مختلف - آدیداس و پوما شد. این نه تنها برادران و تجارت آنها را تا پایان عمر جدا کرد، بلکه درآمدهایی را که جمع آوری کردند نیز تقسیم کرد. با این حال، این جدایی برادران است که دو برند پیشرو - آدیداس و پوما - در صنعت کفش و پوشاک ورزشی را در اختیار کاربران قرار داده است.
در انتها با توجه به انتخابتان می توانید از کفشهای نایکی و آدیداس فروشگاه اورجیمارک بازدید کنید.